Friet met acrylamide
Tijdens het bakken van voedingsmiddelen zoals friet, koekjes, brood en vlees wordt er een mogelijk kankerverwekkende stof gevormd: acrylamide. Door reactie van suikers met eiwitten bij hoge temperatuur wordt uit het aminozuur asparagine het acrylamide gevormd. Pas heel recent, in 2002, werd in Zweden ontdekt dat acrylamide in voedingsmiddelen voorkomt. Gemiddeld krijgen de Nederlanders dagelijks 48 microgram van deze stof binnen via voeding. Vooral chips en friet bevat veel acrylamide.
Dat acrylamide bij proefdieren kanker veroorzaakt is allang bekend maar wetenschappelijke studies geven geen eensgezinde conclusies over de gevaren van acrylamide op de mens.
Onderzoekers van de Universiteit Maastricht vonden dat acrylamide het risico verhoogt op baarmoeder- en eierstokkanker (1). Studies konden geen verband vinden tussen de inname van acrylamide en borstkanker.
Friet en kanker
Een Italiaanse studie dat de invloed onderzocht van de consumptie van friet en kanker concludeerde dat er te weinig bewijsmateriaal is om een verband aan te tonen (2). Een andere studie echter toonde aan dat voor elke extra portie friet die vrouwen tijdens hun kinderjaren consumeerde, het risico op borstkanker met 27% steeg (3)!Strijd tegen acrylamide
De voedingsindustrie werkt momenteel naarstig aan methodes om de productie van acrylamide te verminderen. Verschillende bedrijven hebben al additieven ontwikkeld en vermarkt, zoals speciale enzymes, die tijdens het bakken de productie van acrylamide verminderen. Toevoeging van antioxidanten kan het acrylamidegehalte verminderen. Het wassen van aardappels voor ze te frituren vermindert acrylamidevorming. De Europese Commissie heeft alle lidstaten opgeroepen om jaarlijks te controleren of het acrylamidegehalte in voedingsmiddelen daalt. Onderzoek door de Voedsel en Waren Autoriteit bevestigd dat in de periode 2002-2006 het acrylamidegehalte (in microgram/kg) daalde in vele voedingsmiddelen, zoals chips (van 1249 naar 343) en ontbijtkoek (van 1018 naar 353) maar toch steeg in andere, zoals speculaas (van 178 naar 284) en friet uit snackbars (van 307 naar 373).Tips om acrylamide te beperken
De Belgische en Nederlandse overheid pleegt wel overleg met de voedingsindustrie om de vorming van acrylamide te verminderen maar betrekt de consument niet rechtstreeks. De FDA (de Amerikaanse voedingsauthoriteit) geeft de consument wel tips om hun blootstelling aan acrylamide te beperken.(1) A Prospective Study of Dietary Acrylamide Intake and the Risk of Endometrial, Ovarian, and Breast Cancer. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 Nov;16(11):2304-13.
(2) Fried potatoes and human cancer. Int J Cancer. 2003 Jul 1;105(4):558-60.
(3) Preschool diet and adult risk of breast cancer. Int J Cancer. 2006 Feb 1;118(3):749-54.
Reageer op dit artikel >>

