HOME
FRISDRANK
MELK
PROBIOTICA
FRIET BEWUST KIEZEN
TRANSVETTEN
OMEGA-3 RAGE

Omega-3 beschermt mogelijk tegen prostaatkanker

Wereldwijd worden jaarlijks meer dan een half miljoen nieuwe gevallen van prostaatkanker gediagnosticeerd en het aantal gevallen neemt nog jaarlijks toe. Volgens een recente studie, uitgevoerd door Professor John Whitte en medewerkers van de Universiteit van Californië, zou een verhoogde inname van omega-3 vetzuren beschermen tegen gevorderde prostaatkanker (1). Omega-3 vetzuren zouden inwerken op een specifieke variant van de COX-2-gen, een gen verantwoordelijk voor ontsteking. Mannen met de variant bekend als rs4647310 ondervinden een vijf-voudig verhoogd risico op gevorderde prostaatkanker. Maar een hoge inname van omega-3 vetzuren zou bij deze mannen het risico verlagen. Ook andere studies tonen aan dat een hogere inname van de omega-3 vetzuren DHA en EPA het risico op prostaatkanker met 40 procent kunnen verlagen.

Voor dit onderzoek vergeleken de wetenschappers de voedingsgewoontes van 466 mannen met agressieve prostaatkanker met deze van 478 gezonde mannen. Het kwartiel van de mannen met de hoogste inname van omega-3 vetzuren vertoonde 63% minder gevallen van agressieve prostaatkanker in vergelijking met mannen met van het laagste kwartiel. Mannen met de speciale rs4647310 variant, die normaal een sterk verhoogd risico hebben op prostaatkanker, kunnen door de inname van een halve gram omega-3 vetzuren dit risico aanzienlijk verlagen.

De studie concludeerde dat de inname van omega-3 vetzuren een invloed hebben op het ontstekingsmechanisme en carcinogenese van de prostaat, door inwerking op het COX-2 enzymatische porocess.

(1) Dietary Omega-3 Fatty Acids, Cyclooxygenase-2 Genetic Variation, and Aggressive Prostate Cancer Risk Clinical Cancer Research 2009 Mar 24.

Reageer op dit artikel >>

About Foodnews.be | Disclaimer | Contact | Privacy Policy