HOME
FRISDRANK
MELK
PROBIOTICA
FRIET BEWUST KIEZEN
TRANSVETTEN
OMEGA-3 RAGE

Melk veroorzaakt botontkalking

De meeste mensen "geloven" dat melk "moet" om botontkalking te voorkomen. Onlogisch is dit geloof niet omdat botten hoofdzakelijk bestaan uit kalk en melk een rijke bron is van calcium (1,2 g per liter). Wetenschappelijke studies tonen aan dat melkconsumptie botontkalking juist bevordert!

Onze theorie

Behalve calcium bevat melk ook veel eiwitten, die gemakkelijk verteerbaar zijn. Het probleem ligt in die gemakkelijke verteerbaarheid, een eigenschap die dikwijls als een voordeel wordt beschouwd. Iedereen kent de glycemische index (GI) van een koolhydraat, een getal dat aangeeft hoe sterk de glucosespiegel in het bloed omhoog gaat na het eten van een voedingsmiddel. Hoe lager de GI, hoe gezonder het voedingsmiddel. Voor eiwitten bestaat iets vergelijkbaar, laten we het de aminische index (AI) noemen. Dierlijke eiwitten, en vooral zuiveleiwit, hebben een hoge AI, waardoor na het eten de hoeveelheid aminozuren (bouwstenen van eiwit) in het bloed snel stijgt. Aminozuren zijn - zoals de naam doet vermoeden - zuren en verlagen de pH van ons bloed. De pH van ons bloed moet echter liggen in een vrij nauwe range: tussen 7.35 en 7.45. De botten dienen dus als een calciumreservoir om de pH in het bloed te regelen: om te voorkomen dat de pH daalt onder de 7.35 wordt het zuur in het bloed geneutraliseerd door de vrijgave van calcium uit de botten. Deze calcium wordt later opnieuw opgenomen door de botten, maar deze continue vrijgave en opname van calcium resulteert in een versnelde veroudering van onze botten, met botontkalking op latere leeftijd tot gevolg.

Wetenschappelijke studies

De bekendste studie werd uitgevoerd door de Harvard School of Public Health. Het team van Diane Feskanich volgde 77761 verpleegsters gedurende 12 jaar (1). Ze vonden dat vrouwen die twee of meer glazen melk per dag dronken 45% meer kans hadden op heupbreuken t.o.v. van vrouwen die bijna geen melk dronken. Ze vonden ook geen aanwijzingen dat een hogere inname van calcium, uit melk of andere bronnen, het risico op heup- en armbreuken zou verlagen. Een tweede studie, ook geleid door Diane Feskanish concludeerde dat de inname van melk of calcium geen invloed heeft op risico van heupbreuken bij postmenopausale vrouwen (2). Wel bleek dat een voldoende opname van vitamine D het risico verminderde. Een derde studie onderzocht de invloed van de inname van calcium bij mannen op het risico van arm- en heupbreuken (3). Ook hier vonden de wetenschappers geen bewijs voor de beschermde effecten van zuivel. Mannen die veel melk dronken hadden 6% meer kans op armbreuken en 3% minder kans op heupbreuken.

Reactie zuivelindustrie

De zuivelindustrie is natuurlijk ook bewust van al deze studies, maar ze volhart in haar boosheid. Op ikkantegeneenstootje.be staat "Specialisten ter zake zijn het erover eens dat eerder een tekort aan calcium in de voeding bijdraagt tot de ontwikkeling van osteoporose. Melk is rijk aan calcium, en wordt daarom aanbevolen om osteoporose te helpen voorkomen. Zonder melk levert een doorsnee voeding gemiddeld slechts zo'n 350 mg calcium, en dat is minder dan de helft van wat wordt aangeraden". Wie zijn die specialisten ter zake? Als we gemiddeld slechts 350 mg calcium halen uit voeding zonder zuivel, is misschien deze 350 mg calcium wel voldoende voor gezonde botten en niet die 800 mg, die nog steeds wordt gehanteerd als aanbevolen dosis. Op de website van Campina zijn ze voorzichtiger: "Zuivel vormt zelfs de meest vooraanstaande bron van calcium in de voeding van Westerse consumenten. Calcium is nodig voor zowel de opbouw als het onderhoud van de botten en het gebit". Hoewel het wordt gesuggereerd staat er niet letterlijk dat zuivel nodig is voor de botten.

(1) Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. American Journal of Public Health, Vol. 87, Issue 6 992-997, 1997.
(2) Calcium, vitamin D, milk consumption, and hip fractures: a prospective study among postmenopausal women. American Journal of Clinical Nutrition, Vol.77, 504-511, 2003.
(3) Calcium intake and the incidence of forearm and hip fractures among men. Journal of Nutrition. 1997 Sep;127(9):1782-7.

Reageer op dit artikel >>

About Foodnews.be | Disclaimer | Contact | Privacy Policy